Jahopp

Då tog man ut veterinär i onödan..
Nejdå.
Igår när jag tog in hästarna så tyckte jag tösen drägglade så väldigt. Hon var öm och svullen (jämn svullen, inga knölar) under hakan mellan käkbenen som, inte ganacherna. Tempade henne, 38,1 hade hon. Hon ville inte tugga ordentligt. Den mat hon stoppa i mun maldes å vart till nån sörja tillsammans med slemmet. Jag försökte ta ut tungen å titta i munnen, men kunde inte så något. När jag släppte tungan så drog hon inte in den. Som att det va slapp liksom..
Men! hon åt ju å hade aptit, å hon drack å hon bajsa m.m. Skumt.
Ringde med jourhavande distriktare. Hon tyckte väl också att det var konstigt, men va inne på samma spår som mig, kanske en tand eller ett litet sår nånstans.
Imorse när jag kom till stallet så dregglade hon ännu mer, va alldeles blött på golvet. Fortfarande svullen under hakan, om än lite mer kanske. Dock 37,6 i temp och ja, va väl som vanligt i piggheten så att säga.. ;) Släppte ut henne å gick å åt med de andra, eller "skumma igenom maten" så att säga. höhö
Men jag bestämde mig för att ta ut veterinär endå för att se om dom kunde titta i munnen på henne iaf.
När jag kommer dit kring lunch när vet kommit så står hon där med mat i munnen. Hon låg på 37,7 nu och puls och allmänt var det precis som det ska. Svullnaden hade gått ner och var mycket mjukare än på morgonen. Hon dregglade inte alls nu och hon var stark i tungan.
Tuggade bättre gjorde hon också. Hittade inget spec i munnen. Han tyckte tänderna såg OK ut.
Så inga åtgärder blev gjorda. Ska hålla koll på temp och svullnaden. 
Kan ju ha varit nåt som fastnat i mun/hals eller ett litet sår som gjort att hon dregglat så.
 Har ju vart en massa snack å skriverier om en del smittsamma sjukdomar i norrland (kanske inte just här, men endå) så känns skönt att ha kollat upp det endå.

Passade även på att slänga i Moa lite vaccin när han endå va på plats!



Min älskade lilla tösabit! ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0