Is

Sitter och läser en del hästbloggar. De allra flesta bor i stocholm och neråt.
Jag kan tänka mig att dom har det halt och jävligt, att det är en massa is överallt.
Men det jag funderar på egentligen varför alla klagar på isen som underlag för hästarna?
De allra flesta har väl brodd på sina hästar i dagens läge.
Is är inte så hårt som många kanske (verkar) tror. Med brodden så är is väldigt bra underlagt, dom sjunker ner lite när dom sätter ner foten/brodden, man kan även se att dom glider lite lätt 1cm, beroende på,
precis som dom gör när dom sätter ner foten i ridhuset eller på gräset.
Självklart är ju isen halt och man ska vara försiktig, det är ju lättare att hästen halkar och sträcker sig.
Att tänka på är ju att man kör travtävlingar på is bana.. Att trava fullfart är ju en enorm belastning på ben och leder.
Nåt som man ska passa sig för är hårda grusvägar. Grusvägarna kan ju va lika hårda som asfalt. Asfalt ska jag inte ens prata om. Givetvis ska man variera underlaget och trava på en hård grusväg ibland då och då kan ju förstärka benen.. Spec om man har unghästar kan man göra det,


hittade bilden här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0