Ponnytrav i Aftonbladet

Det är tamefanimig stort :)
Ponnytrav i en så stor tidning som aftonbladet. Handlar väl kanske inte så mycket om ponnyerna, men rubriken var ändå "bäst i Sverige 2 år i rad" Just den meningen gällde ponnytravet! Kul!


Foto: ALN

19-åringen som
är bäst i Sverige

Här är kusktalangen som blivit Sveriges bästa ponnytrav-kusk två år i rad.

Nu siktar Jenny Malmqvist, 19, på en karriär inom travet.

– Jag tar studenten i år, sedan är det trav som gäller för hela slanten , säger hon.

Jenny Malmqvist, 19, från Visby, är en trav-Sveriges nya lovande talanger. För andra året i rad blev hon utsedd till Sveriges bästa travkusk vid Svenska Ponnytravförbundets årsmöte.

– Jag visste att jag hade chans att vinna i år igen, men jag trodde inte att jag skulle lyckas två år i rad. Det är inte så många som har lyckats med det. Jag har haft ett toppenår. Jag har vunnit Derbyt, Sprintermästaren och femårsmästerskapet. Jag har vunnit nästa alla årgångslopp som går att vinna med ponny, berättar hon.

Tränar sina hästar

2011 kan bli det sista året med ponny då Jenny Malmqvist siktar på att gå över till att köra stora hästar. Just nu har hon fyra egna ponny-hästar och ett varmblod som hon tränar.

– Jag har jättebra hästar och bra material, så jag hoppas att det här året kan bli lika bra som i fjol. Jag pluggar sista året på handel- och administrationsprogrammet på Visby. Jag tar studenten i år, sedan är det trav som gäller för hela slanten. Jag har licens på stora hästar och kört lite lopp och vunnit. Men det blir ju att jag går över mer och mer till större hästar.

”Kusk som gäller”

Drömmen är att kunna jobba som travkusk i framtiden.

– Jag gillar att tävla och är tävlingsinriktad, så det är kusk som gäller i första hand. Man måste börja från botten och jobba sig uppåt. Jag måste försöka ta så många styrningar som möjligt, så att jag får mycket rutin. Mamma har några egna hästar, jag har en stor häst själv och kompisar som jag kör lopp åt.

Sommarjobb i stall

Direkt efter studenten tar hon jobb hos Visbytränaren Henrik Hoffman.

– I sommar ska jag börja jobba hos honom, då bli det att går över till stora hästar. Jag tänkte jobba hos Henrik och se hur jag utvecklas. Efter det kanske jag söker mig till fastlandet.

Mamma är travtränare

Jenny Malmqvist är uppväxt med travhästar och både hennes mamma och pappa är travintresserade.

– Min mamma är amatörtränare och har två egna hästar som startar, pappa är involverad i Visby travklubb. Han får agera vaktmästare och hovslagare. Mamma tränar bara och har aldrig kört lopp. Det är genom henne jag har blivit intresserad av trav. Jag är i princip född i travstallet. Mamma jobbade i stall när hon var yngre och jag har varit i stallet hela tiden.

Har du någon förebild inom travet?

– Jag ser upp till Örjan Kihlström, jag tycker att han är helt överlägsen. Han kör alltid efter hästens bästa, han kan sitta femte invändigt och vinna ändå.

Minimedia
Madeleine Brohlin

 


Kommentarer
Postat av: Lina - Nybliven mamma!

Sv: Han gick på lösdrift i hingstflock från att han var 9 mån fram till förra sommaren då de som hade lösdriften flyttade. Sen gick han och en av hingstarna från lösdriften på bete hos mina föräldrar fram till installningen i höstas. =)

2011-03-31 @ 10:34:57
URL: http://equilina.se
Postat av: jenny

kul! bra aftonbladet :)

2011-03-31 @ 13:06:31
URL: http://jav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0